10 september 2019

De 'Kever van de 21ste eeuw' is onthuld: dit is de Volkswagen ID.3

De 'Kever van de 21ste eeuw' is onthuld: dit is de Volkswagen ID.3
De Volkswagen ID.3: een (elektro-)auto voor het gewone volk.

De Volkswagen ID.3 is de eerste auto die in de basis als elektrisch voertuig is ontworpen. Na de Kever en Golf wordt de ID.3 de belangrijkste auto voor het merk. Een (elektro-)auto voor het gewone volk. Met moderne technologie tegen een voor iedereen betaalbare prijs. De speciale First Edition, met een 58 kWh accupakket en een rijbereik tot 420 kilometer, komt in 2020 op de weg. Uiteindelijk moeten er jaarlijks 100.000 exemplaren van de ID.3 van de band rollen.

Accupakket

Er zijn drie opties voor accu's waar uit gekozen kan worden: 45 kWh, 58 kWh of 77 kWh - evenredig aan 330, 420 of 550 kilometer rijbereik (volgens WLTP) - en twee motoren van 150 pk en 204 pk. De kleinste versie zal, naar wat verluidt, net onder de € 30.000,- gaan kosten. De middelste versie wordt de basis voor de First Edition, de ID.3 1ST met een vanafprijs van onder de € 40.000,-, en de top versie komt later. Die zal naar verwachting ongeveer € 50.000,- gaan kosten.

Blijf op de hoogte van het laatste Volkswagen-nieuws

 

Het accupakket en het aantal pk's bepalen de basisprijs. Er zijn geen traditionele uitrustingsniveau's. Alle auto's krijgen bijvoorbeeld hetzelfde digitale bedieningspaneel met een 10.1" display middenin het dashboard en een kleine versie achter het stuur. Verder kan er dan worden gekozen voor extra opties. Bijvoorbeeld of de auto moet beschikken over een 100 kW-snellaad optie. Of over een speciale trekhaak met laadvermogen 75 kilo, voor het vervoeren van (elektrische) fietsen.

Volkswagen ID.3

Formaat

Qua formaat is de ID.3 te vergelijken met de Volkswagen Golf. De ID.3 is 4.26 meter lang, 1.81 meter breed en 1.55 meter hoog. Hij is daarmee een paar millimeter langer en breder dan de Golf. Hij is wél 70 millimeter hoger dan de e-Golf en heeft een 17 millimeter hogere zitpositie. Te verklaren door de enorme accu die in de bodemplaat ligt. Vanwege die accu komt het gewicht van de ID.3 op 1.720 kilo en daarmee is hij een stuk zwaarder dan de Golf. De bagageruimte heeft een inhoud van 385 liter, 5 liter meer dan die van de huidige Golf.

Het grote verschil met de Golf wordt binnenin gemaakt. De ID.3 heeft een 'open space'-interieur, waarbij de vijf zitplaatsen bijzonder veel ruimte hebben. Met dank aan de wielbasis die bij de ID.3 is vastgelegd op 2.765 millimeter. Ter vergelijking: de wielbasis van de Passat meet 2.786 millimeter.

Het interieur van de ID.3

Modular E-Drive

De ID.3 is het eerste Volkswagen-model dat op het nieuw ontwikkelde Modular E-Antriebs Baukasten (MEB) platform wordt gebouwd. Daarbij is de elektromotor, incluis vermogenselektronica en transmissie, geïntegreerd in de achteras. Dat maakt de ID.3 een achterwielaandrijver. Het accupakket ligt in de bodem en de overige componenten, zoals de compressor voor de airo en stuurinrichting, worden meer naar voren geplaatst. Het modulaire elektrische onderstel gaat tevens gebruikt worden voor vrijwel alle nieuwe elektrische modellen van Volkswagen, Audi, SEAT en ŠKODA. Maar ook Ford gaat haar elektrische auto's bouwen op dit platform. De komende 10 jaar zullen in de hele Volkswagen Group bijna 70 nieuwe e-modellen worden gelanceerd.

Het nieuwe Volkswagen logo

Rebranding

De elektrische toekomst van Volkswagen wordt van 12 t/m 22 september op de IAA in Frankfurt gelanceerd. De volledig nieuw ontworpen ID.3 luidt een nieuw tijdperk in, net zoals de Kever en de Golf dat eerder deden. En daarbij hoort een nieuwe identiteit. Daarom presenteert het merk ook haar nieuwe logo, wat de lijn van 'New Volkswagen' reflecteert. De letters V en W in een 2D-uitvoering staan voor 'moderner, duidelijker en eenvoudiger'. Volkswagen zal op meer dan 10.000 vestigingen van dealers en servicepartners over de hele wereld zo'n 70.000 logo's gaan vervangen.

De eerste ID.3's rollen in november van de band in het Duitse Zwickau. Wie de Volkswagen ID.3 1ST gereserveerd heeft, kan de auto medio 2020 verwachten. Een aantal maanden later volgen de andere versies. De auto wordt geleverd met 6 jaar onderhoud en APK bij officiële Volkswagen-dealers.

Volkswagen ID.3

Officiële Nederlandse verkoopprijzen worden spoedig bekendgemaakt.

Terug