22 augustus 2019

Nieuw hoofdstuk in 25 jaar RS-geschiedenis: dit is de Audi RS 6 Avant

Nieuw hoofdstuk in 25 jaar RS-geschiedenis: dit is de Audi RS 6 Avant
De vierde generatie van een icoon, inclusief nieuw en indrukwekkend RS-design

Een 4.0-liter V8 TFSI met twee turbo's, goed voor maar liefst 600 pk en 800 Nm koppel. De krachtbron van de volledig nieuwe, vierde generatie RS 6 Avant. En die kunnen we dit jaar nog verwelkomen!

Performance

De 4.0 TFSI V8 onder de kap van de Audi RS 6 Avant krijgt hulp van een 48-volt mild hybride-systeem (MHEV). Die combinatie levert sportieve prestaties op een efficiënte wijze. De energie die vrijkomt bij het remmen en uitrollen wordt opgeslagen in een klein accupakket - waarmee de auto 0,8 liter benzine per 100 kilometer bespaart. De krachtpatser trekt er in 3,6 seconden vanuit stilstand een sprint naar 100 kilometer per uur mee. En na 12 seconden tikt hij de 200 km/u aan. Standaard is de topsnelheid elektronisch gelimiteerd op 250 km/u. Maar tegen meerprijs wordt die verlegd naar 280 of zelfs 305 km/u.

Wij verwachten de nieuwe Audi RS 6 Avant begin 2020 in de showroom

Uitstraling

En zelfs als hij stilstaat, straalt de Audi RS 6 snelheid uit. Het enige wat de nieuwe RS 6 overneemt van de reguliere A6 Avant zijn het dak, de achterklep en de voordeuren: alle andere carrosseriedelen zijn RS-specifiek. De verbrede wielkasten - opgevuld met 21" of (optioneel) 22" lichtmetaal en daarachter koolstofkeramische remschijven met (ook weer optioneel) rode remklauwen - accentueren de sportieve uitstraling. Die wordt nog eens benadrukt doordat de RS 6 Avant twee centimeter lager op de weg ligt dan de normale A6 Avant. Het front kenmerkt zich door een nieuwe motorkap, de achterzijde is voorzien van een nieuwe achterspoiler en -bumper, incluis de bekende, ovale uitlaatpijpen die optioneel kunnen worden vervangen door een RS-sportuitlaatsysteem met zwarte uitlaatstukken. De bumper, koplampen en grille komen van de RS 7.

Blijf op de hoogte van het laatste Audi-nieuws

Sportieve rijprestaties

De Audi RS 6 komt standaard als 8-traps tiptronic automaat met vierwielaandrijving. Op de optielijst staat een meesturende achteras en adaptieve luchtvering is de standaard. Met Audi drive select kan een bestuurder (onder meer) het kenmerkende motorgeluid beïnvloeden.

Het luxe interieur van de Audi RS 6 Avant

Ultiem luxe & hightech

In het interieur vinden we Audi virutal cockpit en een head-up display, wat de bestuurder belangrijke informatie geeft over bandenspanning, olietemperatuur, vermogen, koppel, turbodruk, versnellingsmetingen, rondetijden en g-krachten. Het stuurwiel met afgeplatte onderkant is bekleed met geperforeerd leder en heeft grote, aluminium RS-schakelhendels. De sportstoelen zijn standaard omwikkeld in zwart nappaleer en alcantara met RS-reliëf en ruitpatroon. De deurdorpels voor zijn verlicht en wanneer de voor- of achterdeuren worden geopend, projecteert het Audi Sport-logo op de weg. En tegen een meerprijs is de auto ook nog te personaliseren.

De nieuwe Audi RS 6 Avant komt het eerste kwartaal van 2020 beschikbaar. Prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

Terug