6 februari 2019

Nieuwe Volkswagen Passat is slimmer en strakker dan ooit

Nieuwe Volkswagen Passat is slimmer en strakker dan ooit
De vernieuwde Volkswagen Passat Limousine

Volkswagen geeft zijn Passat een facelift. De aangescherpte versie van het populaire Volkswagen-model krijgt nieuwe motoren, een strakker design en innovatieve technologie. Na de zomer arriveert de nieuwe Passat in Nederland. 

Dit jaar verkoopt Volkswagen zijn 30-miljoenste Passat. Na de Kever en Golf is het het bestverkochte model van het merk, wat sinds de jaren zeventig vooral geliefd is onder zakelijke rijders. Bij het vernieuwen van de Passat richt Volkswagen zich dan ook op zaken die zakenrijders belangrijk vinden.

De nieuwe achterkant van de Volkswagen Passat Variant

Representatieve uitstraling

De vernieuwde Passat krijgt een aangescherpt design. Zowel de grille als de voor- en achterbumpers zijn gewijzigd. Op de kofferklep staat de modelnaam 'Passat' uitgeschreven onder het Volkswagen-logo. De koplampen, achter- en knipperlichten en mistlampen maken allemaal gebruik van ledtechniek. En het kleuren- en velgenaanbod wordt uitgebreid.

Veiligheid

De aangescherpte Passat is het eerste Volkswagen-model dat wordt uitgerust met Travel Assist, een systeem dat (gedeeltelijk) autonoom rijden mogelijk maakt tot een snelheid van 210 kilometer per uur. De bestuurder kan niet achterover leunen en dient de handen aan het stuur te houden. Anders schakelt het systeem na een waarschuwingssignaal automatisch uit. 

Alle rijassistentie- en veiligheidssystemen in de Passat vallen onder de naam IQ.DRIVE. Travel Assist maakt gebruik van adaptive cruise control en Lane Assist. Daarnaast beschikt de zakenauto over Emergency Steering Assist, een systeem dat door gerichte remingrepen zorgt voor extra veiligheid bij plotselinge uitwijkmanoeuvres.

Het interieur van de vernieuwde Volkswagen Passat

Comfort

De Passat is tevens het eerste model van Volkswagen wat is uitgerust met de nieuwste generatie infotainmentsystemen. Daarmee is de auto altijd online en kan het navigatiesysteem real-time verkeersinformatie geven en een nog efficiëntere routegeleiding verzorgen. Verder is het mogelijk om gebruik te maken van onder meer internet radio, streaming diensten, Volkswagen We en toekomstige Cloud-based mobiele voertuiginstellingen. Het infotainmentsysteem werkt nauw samen met het nieuwe, digitale instrumentarium. Die kent drie verschillende indelingen en door de graphics in hoog contrast is de weergave helder en van hoge kwaliteit.

Een blikvanger in het interieur is het verlichte Passat-logo op het dashboard, op de plaats van de analoge klok. Tegen een meerprijs wordt de auto geleverd met 30 kleuren achtergrondverlichting. Verder zijn er op verschillende plaatsen in het interieur nieuwe materialen en kleuren toegepast en beschikt het middenconsole over een ruim opbergvak met optioneel een draadloze smartphone-oplader en USB-C poort.

Plug-in Hybride Passat GTE Variant

Motoren

De vernieuwde Volkswagen Passat komt op de markt met nieuwe benzine- en dieselmotoren én als plug-in hybride. De Passat GTE, met een gecombineerd systeemvermogen van 218 pk, heeft een elektrische actieradius van maximaal 55 kilomter volgens WLTP.

Een belangrijke nieuwkomer in de lijn is de 2.0 TDI EVO. De 150 pk sterke dieselmotor stoot naar verwachting gemiddeld 10 gram minder CO2 uit dan de vorige vergelijkbare diesel. De andere drie dieselmotoren in de lijn hebben 120 pk, 190 pk of 240 pk. En er komen drie benzinemotoren met 150 pk, 190 pk of 272 pk.

De vernieuwde Volkswagen Passat arriveert na de zomer in Nederland. Prijzen en informatie voor de Nederlandse markt volgen in aanloop naar de introductie.

Terug