10 december 2019

Stekkerversie Audi Q7 krijgt twee benzinemotoren

Stekkerversie Audi Q7 krijgt twee benzinemotoren
De vernieuwde Audi Q7 plug-in hybride

Op de motorenlijst van de vernieuwde Audi Q7 prijken maar liefst twee plug-in hybride versies. Ze zijn vanaf donderdag 19 december te bestellen met een vanafprijs van € 85.000,-.

De Q7 55 TFSI e quattro en de Q7 60 TFSI e quattro beschikken over een 3 liter V6 turbo-benzinemotor van 340 pk en 450 Nm. Bij beide versies is een 94 kW elektromotor geïntegreerd in de tiptronic-achttrapsautomaat. Die haalt op zijn beurt zijn energie uit een 17,3 kWh lithium-ionbatterij.

Blijf op de hoogte van het laatste Audi-nieuws

Slim samenspel

De combinatie van de benzine- en elektromotor geeft de Q7 55 TFSI e quattro een systeemvermogen van 381 pk en een koppel van 600 Nm. Daarmee sprint die in 5,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Het systeemvermogen van de Q7 60 TFSI e quattro is met een 456 pk en 700 Nm koppel net wat krachtiger. Daardoor is de auto ook wat rapper en is die in sprint 0,2 seconden sneller bij de 100 km/u. Deze versie is standaard uitgerust met het S line pakket, 20" lichtmetalen velgen en adaptieve luchtvering. En een prijskaartje met een vanafprijs van € 105.790,-. De topsnelheid van beide modellen is elektronisch begrensd op 240 km/u.

De Audi Q7 plug-in hybride rijdt 240 km/u op top

Volledig elektrisch komen beide versies, volgens WLTP, 43 km ver en rijden ze 135 kilometer per uur op top. De handige My Audi app geeft inzicht in de resterende actieradius en de laadstatus van de batterij. Met de app kan ook het laden worden gestart, evenals het voorverwarmen of -koelen van het interieur.

Intelligent hybridemanagement

Wie zijn Audi Q7 start, rijdt de eerste kilometers altijd volledig elektrisch in de rijmodus EV. Die is onderverdeeld in Auto en Hold. In Auto regelt de auto zelf wanneer er wordt overgeschakeld tussen de benzine- en de elektromotor. Het slimme systeem kiest dan voor elk type rit de beste strategie om zoveel mogelijk elektrische kilometers te maken. In Hold behoudt het accupakket de hoeveelheid energie die op het moment van instellen in de batterij aanwezig was. Het Audi drive select-systeem geeft de bestuurder tevens nog de keuze uit de rijmodi Comfort, Efficiency, Dynamic, Individual en Allroad.

Rijmodi van de Audi Q7 plug-in hybride

Beide stekkerhybrides worden geleverd met een mode 3-laadkabel met type 2 connector. En ook een Shuttel-pas, voor toegang tot alle Shuttel (laad)diensten, is inbegrepen.

De eerste exemplaren van deze plug-in hybride Audi Q7 worden februari 2020 verwacht in Nederland.

Terug