28 mei 2019

Vernieuwde ŠKODA SUPERB krijgt een stekker

Vernieuwde ŠKODA SUPERB krijgt een stekker
De SUPERB iV wordt ŠKODA's eerste plug-in hybride

ŠKODA presenteerde onlangs haar vernieuwde SUPERB. Het topmodel van de Tsjechen krijgt de naamsaanduiding SUPERB iV en is de eerste plug-in hybride van het merk.

Als officiële hoofdsponsor van het Wereldkampioenschap IJshockey presenteert ŠKODA de vernieuwde SUPERB op de dag van de kwartfinales van het toernooi, in het Slowaakse Bratislava. Het is de eerste keer dat het merk een sportevenement aangrijpt voor de presentatie van een (ver)nieuw(d) model.

Subtiele facelift

De SUPERB krijgt een subtiele uiterlijke facelift en wordt voorzien van een grotere grille en een aangepaste voorbumper, nieuwe wieldesigns en een verchroomde strip tussen de achterste lichtunits. Het Š-K-O-D-A logo staat uitgeschreven over de achterklep, zoals we voor het eerst zagen bij de nieuwe SCALA. De vernieuwde SUPERB is direct te herkennen aan de full-led matrixkoplampen. Opvallend zijn de dynamische knipperlichten.

De stekkeraansluiting bij de SUPERB iV bevindt zich achter een klepje in de grille

Aftrap elektrische tijdperk

Het meest interessant is de aankondiging van de SUPERB iV: ŠKODA's eerste plug-in hybride. Het laadpunt zit verstopt achter een klepje in de grille.

De stekkerhybride heeft - in de sportmodus - een systeemvermogen van 218 pk, waarbij een 156 pk sterke TSI benzinemotor aan een 115 pk sterke elektromotor en aan een accu met een capaciteit van 13 kWh wordt gepaard. Schakelen gaat automatisch met een zestraps DSG-transmissie. Via knoppen op het middenconsole zijn de verschillende rijmodi te selecteren. Behalve de sportmodus kent de SUPERB iV een hybride-stand en de E-modus, voor volledig elektrisch rijden. Wanneer die laatste gekozen wordt, produceert de E-noise soundgenerator een kunstmatig motorgeluid zodat voetgangers en fietsers de auto horen aankomen.

Het accupakket ligt op de bodem, net vóór de achteras

Actieradius

Het accupakket, dat net vóór de achteras in de bodemplaat ligt, kan de vernieuwde SUPERB 55 kilometer ver brengen. Bij een laadcapaciteit van 3,6 kW duurt het drie en een halfuur voordat de lithium-ion batterij helemaal is opgeladen. Tijdens het rijden zorgen de benzinemotor én het terugwinnen van remkracht (recuperatie) voor extra elektrische actieradius. De totale actieradius ligt op 850 kilometer.

De bagageruimte is door het accupakket iets kleiner geworden: die van de SUPERB iV Hatchback is 485 liter groot (625 liter bij de gewone SUPERB) en die van de SUPERB iV Combi is 510 liter (660 liter bij de gewone versie).

Infotainment

Aan de binnenkant vernieuwt ŠKODA de technologie met een Amundsen-infotainmentsysteem voorzien van een multifunctioneel 8" scherm. Optioneel is de auto verkrijgbaar met 9,2" display, in combinatie met Virtual Cockpit. Nieuw zijn de Infotainment Apps waarmee het systeem is uit te breiden. Dankzij Area View wordt inparkeren een eitje, evenals het manouvreren met aanhangers dankzij Trailer Assist.

We verwachten de ŠKODA SUPERB iV begin januari in de showroom. Prijzen volgen in de aanloop naar de marktintroductie.

Terug